Vaargebied

 

De Jantje is gebouwd en uitgerust voor langere reizen op zee. Het schip is zelfvoorzienend voor meerdere dagen en dat betekent dus dat ankeren en droogvallen geen probleem is, bijvoorbeeld op de Wadden en het IJsselmeer. Maar de Jantje kiest ook echt het ruime sop en vaart op de Noordzee, de Kanaaleilanden en de Franse kust. Ware ontdekkingsreizen van een week of langer.

Wadden

Dit prachtige natuurgebeid met zijn continu veranderende vergezichten leent zich bij uitstek voor lange zwerftochten. Door de continue eb en vloedstroom is het wad altijd in beweging. Sommige zandbanken verdwijnen onder water met vloed en zijn pas weer zichtbaar met eb. Naast de vele waddeneilanden zijn er ook diverse platen die altijd boven water zullen blijven, hierdoor een ideale plek voor zeehonden en vogels.

Van gepaste afstand kunnen wij van al dit moois genieten.

In de meeste havens van de waddeneilanden kunnen we aanmeren. Ook is het mogelijk om met de boot voor anker te gaan waarna we met de bijboot het eiland gaan bezoeken.

Een tocht langs de waddeneilanden is ideaal voor mensen die rust en gezelligheid kunnen waarderen. Tijdens het varen voelen we ons 1 met de elementen; eenmaal voor anker of in de haven dan bieden de eilanden met hun gezellige dorpjes op de eilanden volop vertier. Natuurlijk kunt u er op uit voor een mooie wandeling maar als u genoeg heeft van alle rust om u heen duikt 1 van de gezellige kroegen of discotheken in.

IJsselmeer

Rond om de voormalige Zuiderzee liggen vele havenstadjes, die nog zo authentiek zijn dat je het IJsselmeer gerust het grootste openluchtmuseum ter wereld zou kunnen noemen. Dit museum had nooit zo springlevend kunnen zijn zonder de annimerende bijdrage van de 500 traditionele zeilschepen die hier dag in dag uit van de ene haven naar de andere zeilen. Veel havens zijn best klein en liggen tegen de avond bomvol zeilmonumenten. Al met al een alles behalve statisch geheel. Dagjesmensen komen naar de haven om te zien hoe hier wordt gemanoeuvreerd, gepast en gemeten. Dat gaat met een vanzelfsprekendheid en routine die je op grootse zeilevenementen maar zelden tegenkomt. De schepen varen namelijk elke dag weer uit, naar de volgende haven. Daardoor waan je je echt in lang vervlogen tijden, vooral op de schepen zelf.

In het voor- en naseizoen zijn de binnenwateren extra aantrekkelijk. Als het te herfstig is om de Noordzee op te gaan kun je op het IJsselmeer en Waddenzee vaak nog best vrij van verschrikkingen in de rondte zeilen.

De havens liggen niet zo ver uit elkaar, zodat je kunt besluiten er een aan te lopen voordat de kou je botten te pakken heeft.

Noordzee

De jantje is een zeewaardig schip dat zich prettig voelt op ruim water. Het is mogelijk, mits bezeild om in een etmaal richting Engeland te varen. de sterke stroom en het drukke scheepvaart verkeer maken van de oversteek richting engeland een avontuurlijke tocht waarbij u in korte tijd veel kunt leren over het navigeren en zeilen op ruim water.

Na de overtocht zullen we van onze welverdiende rust genieten in een typisch engels plaatsje of achter het anker.
Een oversteek naar engeland is mooi maar ook zeker de moeite waard is een tocht langs de Nedelandse kust en verder. Naar het zuiden richting belgie en Frankrijk en richting noorden en oosten langs de nederlandse wadden richting duitsland.

Kanaaleilanden en Bretagne

Een zeilgebied vol uitdagingen. De Baai van Mont St. Michel kent een verval van 15 meter. Bij Cap de la Hague kan de vloedstroom oplopen tot 10 knopen. Het plannen van een zeildag begint steevast met de stroomatlas. Dan nemen we de goed gedetailleerde zeekaart, want de Schepper is bij het creëren van deze prachtige kusten kwistig en morsig geweest met het graniet.

De Kanaaleilanden liggen zo dicht bij elkaar dat je gemakkelijk binnen een tij van het ene naar het andere zeilt. Er is dan nog tijd over voor een kijkje aan de wal. Omdat er weinig havens zijn liggen we vaak voor anker en gaan met de bijboot aan de wal. De eilanden, volgens de inboorlingen per stuk het mooiste op de wereld, verschillen onderling voldoende om elke dag weer monter een wandeling te maken. Als een eiland al aardig vol is gebouwd, dan is de kust vaak nog ruig en onbedorven. De Vikingen wisten het al, de beste manier om toerisme te bedrijven is met een schip. Je wil ook wel eens langer dan één tij zeilen en als je dan in Noord-Bretagne bent aangekomen valt direct op hoe intensief men daar van de zomer geniet. De kust en vooral de kleine franse eilanden hebben een hoger paradijsgehalte dan de engelse, waar het er op het strand wat stijfjes aan toe gaat.

De navigatie lijkt in het begin zenuwslopend met die sterke stromingen en al die stenen. Toch werkt het heel simpel, mits goede kaart, een liniaaltje en redelijk zicht. Er zijn hele spannende routes bij, maar dan moet je wel goed op de motor kunnen vertrouwen. Op vakantie met een traditioneel schip in dit gebied hebben onze gasten een goede entree op deze eilanden, ons schip is er, vanwege zijn bijdrage aan een levend historisch beeld, graag gezien.

Het Kanaal / Cherbourg

Onze zomerreizen beginnen en eindigen in Cherbourg. Deze haven ligt op een flinke dag zeilen van de Engelse zuidkust en slechts een tij van de Kanaaleilanden verwijderd.De verbindingen per trein en veerboot zijn uitstekend. Parkeren is geen probleem.

De ligplaats is in het Bassin du Commerce,dat pal tegen het station aan ligt.Onnodig om proviand door half Europa te zeulen. Aan de haven ligt een hypermarché, waar alles tegen scherpe prijzen te koop is. Drank en rookwaren zijn in Engeland meer dan twee keer zo duur
Het winkelcentrum van Cherbourg ligt ook direct aan de haven. Ook deze stad heeft flink onder de tweede wereldoorlog geledenOndanks de oorlog zijn er nog voldoende mooie oude gebouwen over om een wandeling de moeite waard te maken.